Når man lægger fokus på at sænke sine transportomkostninger, er prisen oftest der man starter. Vi har dog erfaret at der er andre områder, der er fornuftige at gennemgå med sin transportør, hvis man ønsker at sænke sine transportomkostninger.
Besparelsespotentiale
Uanset hvilken transportform du anvender vil måden godset transporteres, håndteres og emballeres på, altid være de største påvirkningsparametre.
Vi har listet de områder der normalt giver størst udslag på de samlede omkostninger, foruden pris:
Booking af transport; | Timing, metode og frekvens |
Anvendelsesfrekvens; | Dagligt eller ugentligt? |
Læssetid på dagen; | Kan man påvirke tidspunktet i forhold til transportørens ruter? |
Transportmateriel; | Hvilke typer skaber størst værdi? (f.eks. volumen) |
Emballage; | Kan der spares på emballagen? |
Udlastningsgrad; | Hvad kan man gøre for mindst mulige stuvetab? |
Fixterminer; | Er det nødvendigt ved kundeleverancer, hvad kan minimere det? |
Leveringsforhold; | Stemmer kundernes krav og behov overnes med egen løsning? |
Konsolideringsgrad: | Har man flere sendinger til samme kunde på samme dag, da kan disse samtakseres |
Disse eksempler bliver oftest glemt når man genforhandler aftaler, hvor der udelukkende fokuseres på pris.
Ved at fokusere på besparelsespotentiale i hele værdikæden, kan man støde på ting der umiddelbart øger transportomkostningerne, men mindsker de samlede omkostninger. Dette kan eksempelvis være natteleverancer, der oftest er dyrere end dagsleverancer, men da leveringen kommer hurtigere frem har du en mindre procestid og en forbedret service, der samlet set kan være billigere.
Derfor er det vigtigt at uanset hvilket besparelsespotentiale du vurderer, skal du både vurdere ”her og nu” effekten og den fremadrettede effekt.
Lad os hjælpe dig!
Vi står klar med råd og vejledning omkring besparelsespotentialer i aftalefornyelsen, for at sikre dig den billigste transport.
Vi glæder os til at høre fra dig